The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Moře klidu

(RC) Review: Moře klidu

Autorka: Katja Millay
Přeložil: Jan Netolička
Počet stran: 368
Nakladatelství: Domino / říjen 2013

Kniha vychází již 30.10.2013!

Co byste dělali, kdyby se váš život od základu změnil kvůli tragické události, která se vám přihodila? Co kdyby už nikdo nedokázal zpátky slepit vaše kousky, na které jste se rozpadli? Přesně to zažívá sedmnáctiletá Nastya Kashniková, která už nikdy nebude tím stejným člověkem, jakým byla před dvěma a půl lety. Chce začít znovu. Ale pak potká Joshe Bennetta - tichého kluka, kterému umírá jeden člověk v rodině za druhým - a zdá se, že konečně našla někoho, kdo by ji mohl aspoň trochu pochopit.
Jenže je tu problém. Nastya nemluví a Josh k sobě nikoho nepouští. Jak zvládnou překonat překážky? A jak se bude Josh tvářit, až zjistí, že Nastya je úplně někým jiným, než se ve skutečnosti zdá?

Sepsat tuhle recenzi mi trvalo opravdu dlouho, protože když jsem do knihy šla, vůbec jsem netušila, že bude tak emocionálně vyčerpávající a náročná na vstřebání. Příběh vás do sebe vtáhne - ale už nepustí. Musíte prožívat bolest a problémy hlavních hrdinů a společně s nimi se přes ně pokusit dostat. Je to těžké, hlavně
když ani nevíte, jaké ty problémy jsou.

Právě to se mi na knize líbilo nejvíc - styl psaní a způsob, jakým je čtenářům podána. Neustále vás nutí přemýšlet nad vším a všímat si i těch nejmenších detailů, ale nápovědy k vyjasnění celé situace vám dává pouze po kouskách, takže musíte být v pozoru, abyste si ke konci dali dohromady závěrečný obraz. Zároveň je skvělé, že se autorka nezdráhala použít hovorový slovník dvou dospívajících teenagerů a z každé situace dokázala vytžit maximum. Muselo být těžké knihu přeložit, ale pan Netolička si s tím poradil opravdu výborně, protože pokud jde o estetickou stránku, četla se mi úžasně!

Je vidět, že si dala spisovatelka velkou práci s vytvářením postav. Pokud si myslíte, že v knížce najdete perfektního sexy hrdinu, který přemůže draka, zachrání celý svět a získá si srdce princezny, nebo hrdinku, která by byla schopna obětovat všechno jen kvůli pravé lásce, vůbec tu nic takového ani nehledejte. Josh a Nastya jsou s psychikou u dna, nikoho si k sobě nepouští, okolnímu světu nevěří, vlastně nevěří ani sami sobě.
Ale celá kniha není jen o těch dvou, můžeme v ní najít i "normální" lidi. Úplně nejvíc ze všech mě oslovil Drew, Joshův kamarád a místní děvkař. Zastává prototyp běžného náctiletého kluka, a poté nakonec zjistíte, že je to úplně jiný člověk. A teď nemluvím jen o něm. Všichni se přirozeně mění, že vám to ani nepřijde nepřirozené. Ale ve skutečnosti je to geniálně zpracované.

Jestli hledáte opravdu dobrou contemporary knihu, mohu vás ujistit, že Može klidu jí opravdu je. Nečekejte žádný velký románek, žádný příběh na způsob "jsem rozbitá, najdu životní lásku a budu v pořádku", to opravdu ne. Moře je výjimka mezi výjimkami. Nikdy nevíte, co vás čeká na další stránce, pak ji otočíte a celá situace se může bez váhání změnit, a právě to na něm zbožňuji.

Dlouho jsem váhala, jestli dát knížce čtyři nebo pět hvězdiček. Ale nechala jsem si všechno projít hlavou a jsem si jistá, že si jich s přehledem zaslouží pět. Pokud si koupíte Moře klidu, nebudete litovat. Proč? Protože to vím, sama jsem se takhle nadchla jen pro málo knih a Moře se může pyšnit tím, že je mezi nimi. Příběh plný emocí a zvratů vás dozajista dostane tak, že nepůjde si ho nezamilovat. Udělejte si na něj čas, vážně stojí za to!

Za pracovní výtisk děkuji nakladatelství Domino!