(RC) Review: Osudové rozhodnutí

Autorka: Lisa McMann
Přeložil: Matocha Čeněk
Série: Lovkyně snů / 3.
Počet stran: 224
Nakladatelství: Fragment / říjen 2012

Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život.
Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno.
Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život...

Stručný děj knihy
Poté, co Janie s Cabelem vyřeší případ nadrogování studentů třemi učiteli, se ocitá před rozhodnutím, které jí navždy změní život - propadat se i nadále lidem do snů a postupem času oslepnout a ztratit cit v končetinách (ale i přes to všechno zůstat s Cabelem) anebo se odloučit od civilizace, včetně svého milovaného, a po zbytek své existence žít v izolaci, živá a zdravá?

Aby toho nebylo málo, tak ve chvíli, kdy už je téměř rozhodnutá pro jednu z možností, setkává se se svým otcem, kterého nikdy předtím nepoznala. Je tu však malý háček - je v kómatu, jelikož prodělal jakýsi "mozkový výbuch" a je takřka nulová pravděpodobnost, že kdy procitne k životu. Jak se nakonec Janie rozhodne? Izolace nebo krátký spokojený život?

Po úchvatném napínavém druhém dílu jsem od finále čekala asi o trochu víc nebo něco podobného. Proto mě z prvu knížka trochu nudila, přiznám se, že jsem se do čtení zrovna moc nadšeně nehrnula. Avšak navzdory málo akčnímu obsahu jsem postupem času začala knížce propadat. Ano, je to tak, už po pár kapitolách jsem hltala každou stránku, jelikož mne do sebe příběh vtáhl tělem i duší. Autorka si dle mého názoru s posledním dílem vyhrála snad nejvíce z celé trilogie a docela přesně vystihla emoce postav, především hlavní hrdinky.

Co se mi opravdu líbilo, byl konečný "vývoj" (jestli to tak mohu nazvat) Janie. Už od prvního dílu jsem měla tu možnost pozorovat její charakter a sledovat, jak se podřizuje své nezvladatelné matce, jak si prochází těžkým dospíváním, prožívá první opravdovou lásku a v tomto díle - jak se rozhoduje mezi dvěma hroznými alternativami. Nechová se ani jako malý harant, ani jako rozumný dospělý člověk, spíš něco mezi, což je opravdu zajímavá kombinace. Janie je už od počátku série mojí oblíbenkyní a jsem ráda, že to tak zůstalo až do konce. =)

Narazila jsem na dvě věci, které mne skutečně zamrzely. Kromě toho, že trilogie skončila (což nepočítám), tou první byl nepoutavý začátek. Skutečně to mohlo být lepší, i když chápu, že nemůžu mít úplně všechno. Možná je to dobře, protože pak bych knihu měla dočtenou o dost dříve a zkrátila si potěšení z četby o pár hodin, ale skutečně se to pár počátečních chvil nesmírně táhlo. Ale co už, i mistr tesař se někdy utne. =)
Druhá věc, nad kterou jsem popotáhla, byl počet stránek. Chápu, že spisovatelka chtěla dodržet formát, ale proč to, ksakru, nemohlo být trochu delší? Nebo menší písmenka? Ano, jsem puntičkář a vždycky trochu pohasnu, když dojdu ke
konci knížky (a pravděpodobně si to přeju u více knih), ale tak už to bývá.

I když by to tak z počátku nemuselo vypadat, zápletka na mě dost zapůsobila. Napoprvé jsem z Janiina otce měla spíš negativní pocity ("Proč tam míchaj další přebytečnou postavu, když stejně určitě umře?!"), celkově mi jeho existence přišla takřka o ničem. A ono ejhle, že by se z něho stal docela milý chlapík? Sem tam se mihl nějaký flashback, což jsem tedy nečekala, ale kniha si u mě získala malé nevýznamné plus.

K obálce nemám, co říct, myslím si, že jsem se dostatečně vyjádřila už v předchozích recenzích, obálky jsou téměř totožné, netřeba dodávat něco navíc. Co bych však ještě před koncem ráda řekla, je můj názor na konec. Tak se snad ksakru může pořádně rozhodnout, ne? Už jsem se někdy zmiňovala o tom, jak moc nesnáším otevřený konce? Zvlášť když už další díl nebude? Spisovatelce se to povedlo a kdyby psala ještě další část, tak by mě měla skvěle napnutou, ale ono nic.

Mé hodnocení...
Jak jsem již řekla, tak z počátku jsem Osudovému rozhodnutí nedávala příliš šancí na velký počet hvězdiček, avšak autorka si to u mně vyžehlila, proto knížce dávám 4 a půl hvězdičky. Jak jsem řekla, za ten konec bych vraždila, ale celkově jsem se sérií Lovkyně snů spokojená, navzdory prvnímu dílu, který ve mně nevyvolal příliš velikou oblibu, jsem se do trilogie zamilovala... ^^

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. (Knihu je možné zakoupit zde)