The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Knižní zpověď IV. - Film vs. kniha

neděle 28. října 2012

Knižní zpověď IV. - Film vs. kniha

Tuhle zpověď pořádá Fanta.


1. Raději si přečteš knížku, nebo se podíváš na film?
To záleží na příběhu a zpracování. Pokud od ostatních slyším, že je knížka "brak", tak raději sáhnu po filmové podobě, ale většinou vítězí knížky. Velký vliv na to má také to, co objevím první.

2. Co by si podle tebe vybrala většina tvých kamarádů a známých?
Film. V mém okolí čtou jen ti "vyvolení". =D Aneb ti, kterým ty knihy prostě vecpu. Například můj bratr s otcem knihami pohrdají - táta: "Když to má písmenka a žádnej zvuk, je to nuda." V takovéhle společnosti se pohybuji. Ke zbláznění!

3. Čteš knihy spíše po nebo před filmem?
Záleží na okolnostech. Když se nejdřív podívám na film a pak teprve zjistím, že existuje i knižní vydání, je trochu pozdě na rozhodování se, které verzi dám přednost, ale většinou se snažím jet neprve podle knížek.
4. Co tě donutí se podívat na film natočený podle nějaké knížky?
Já sama se "nutím". Protože vždycky mě fascinuje, jak si někdo dokáže pohrát s obrazem a přenést představy na filmové plátno. Pokaždé mne přemůže zvědavost a ať už se mi knížka líbila či nezamlouvala, na film se vždy podívám.

5. Přečteš si ráda nějakou knížku, když jsi jako první viděla film?
Samozřejmě! Třeba Harry Potter anebo Stmívání jsou perfektní příklady!

6. Zjistíš po zhlédnutí filmu, že byly tvé představy úplně jiné, nebo se spíš shoduješ s filmem?
Já si většinou představuji všechno naprosto jinak, než je ve filmech. Ale jakmile se na ně jednou (nebo klidně i víckrát) podívám, tak mé představy jsou rázem fuč, pak to mám v hlavě podle filmu.

7. A shoduje se většinou film s knihou, nebo jsou tam velké rozdíly ?
Moc mě mrzí, že skoro ve většině případech jsou z filmů vypuštěny mnohé detaily. Výjimkou jsou snad jen Letopisy Narnie a Hunger games, kde kromě mutů na konci bylo snad všechno. =D

8. Vadí ti to?
Z počátku vždycky. Ale když si pak zvyknu, tak už moc ne. Vím, že tolik informací, jako je v knize, se do filmů prostě nemůže vejít a ve spoustě případech se s tím dokážu smířit. Ale občas bych za to nejradši zabíjela! =)

9. Jaký film byl natočený podle knížky, ale přestože byl obsahově o něčem jiném, byl lepší než kniha nebo alespoň na stejné úrovni?
Upíří deníky, bez debat! I když se nejedná o film spíš jako o seriál. Knihy mne opravdu nezaujaly, nevím, čím to bylo, už jsem je četla straašně dávno. TVD je naprosto úžasný seriál, na který se nemůžu vynadívat.

10. Jaký film byl natočen podle knížky, ale přestože byl obsahově o něčem jiném, byl mnohem horší než kniha?
Darren Shan! Fuj, je to strašnej film a myslím, že nejsem sama, kdo si to myslí... Ságu Darrena Shana jsem si opravdu zamilovala a od filmu jsem očekávala něco podobně famózního. Nejenže tam zamíchali spousty věcí, o kterých jsem do té doby neměla ani tušení, ale namixovali tam dohromady první tři díly, takže jsem z filmu nepochytila ani Ń.

11. Jaké místo (krajinu, město…) filmaři skvěle vybrali?
Bradavice v Harrym Potterovi a Příčnou ulici. Hrad zasadili skvěle do skotkých hor a té nádherné krajiny, že je radost se na to koukat. A Příčná ulice je Příčná ulice, ta je skvělá za každých okolností. =D

12. Které naopak zničili?
Panoptikum zrůd z Darrena Shana. Žádný zázrak, čekala jsem to velkolepější.

13. Kterou postavu filmaři skvěle vystihli?
Damona Salvatora. Postavu, která ví, jak se v daných situacích chovat. Pokud má být zlý zabiják, tak jím v klidu je a nezapomíná přitom zanechávat působivý dojem na všech divácích. <3
Pak ještě Klause Mikaelsona taktéž z Upířích deníků, ten je asi tou nejlepší postavou, kterou jsem kdy viděla. Joseph Morgan je opravdu talent, nedokážu si představit lepšího herce (dokonce i Johnny Depp je podle mě na něj krátkej, ale to je spíš o názorech =D).

14. Kterou postavu naopak dost zkazili?
Eragona. Hahaha, to filmové podáni bylo tak... Jiné? Divné? Nedokonalé? Nevím, jak to popsat, prostě se mi celý film moc nelíbil a Eragona jsem ri rozhodně nepředstavovala jako buclatého blonďatého chlapečka, který své emoce neumí ovládat.

15. Co ti na zfilmovaných knihách vadí?
Je to všechno moc krátké! A to i dvou a půl hodinové filmy! Pak ještě detaily, které tam díky délce být nemůžou. Je škoda, že tam spoustu věcí vynechávají

16. Co se ti naopak líbí?
Přelouskání celého děje netrvá moc dlouho, mám z toho podobný požitek jako ze čtení a nemusím u toho tak moc přemýšlet, moje představivost nemusí jet naplno. Je to supr forma relaxování.

17. Čteš knihy napsané podle nějakého filmu?
Uff, tak to nevím, možná, ale asi si to nepamatuji. Většinou je to spíš naopak, ale mám zálusk na Poslední píseň od Nikolase Sparkse. Myslím, že nejdříve byl film, ale nejsem si jistá - v tomhle směru se moc neorientuju.

18. Co tě donutí si je přečíst?
Když se mi líbí film... a abych to měla komplet. =D

19. Máš je ráda nebo si raději přečteš "normální" knížku?
Nevím, s tímhle moc zkušenosti ještě nemám, ale na 80% asi normální knížku.

20. Jaká kniha napsaná podle filmu byla nejlepší?
Nevím, neznám, nečetla jsem.

21. Jaká nejhorší?
I have no idea. =D

22. V čem se většinou tyto knihy lišily od filmu?
Už mě nebaví odpovídat na to samé. =D

23. Díváš se na zfilmované filmy z doporučené četby?
Ne. Když musím číst tu knížku, tak jí přečtu. Nechtějte po mně, abych se k tomu ještě dívala na filmy!

24. Pomáhá ti film zapamatovat si děj např. při referátu?
Ne. Knížky mi stačí, já mam pamatováka docela slušnýho a v kombinaci s knihami naprosto brilantní (kéž by to takhle fungovalo i s učením...)

25. Pamatuješ si, která postava je která spíše v knize nebo ve filmu?
Kniha, určitě kniha. =)

26. A co jejich jména?
V knížkách je to na začátcích vždycky matoucí a nepřehledný, nikdy si nemůžu zapamatovat, kdo je kdo a kdo co řekl, ale ve filmech jejich jména ani moc neříkají, takže určitě knížky!

27. Říkají vám při literatuře, která díla byla zfilmovaná a stojí je vidět?
Ne. A jsem ráda. Nepotřebuju slyšet, že Gilgameš je úžasnej i ve filmový podobě. =D Kdybychom měli jinýh učitele, možná by to bylo všechno jinak.

28. Ukazují vám při češtině krátké ukázky z probíraných děl, které byly zfilmované, na internetu (např. youtube.com), nebo rovnou i celý film?
Ne. Náš "pošahanej" češtinář jen recituje básně anebo úryvky z knih nazpaměť (ano, nazpaměť!) a myslí si, že na nás udělá velkej dojem. Stránky jako youtube mu nic neříkají. Kdyby uměl citovat z Hunger games nebo Divergence... to by byla jiná!

29. Myslíš, že by bylo dobré shlédnou zfilmovaná díla, které sis vybrala k maturitě?
Tak to mě ještě čeká za několik let (bohudík), takže se tím ještě nechci zaobírat.

2 komentáře:

  1. Ahoj chtěla jsem se zeptat ... film na náměty Darrena Shana se jmenuje Upírův pomocník a je z roku 2010?? :) Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji za odpověď. :) Na film se snad brzo podívám a knihy snad budou na Vánoce :) Já nic na zrecenzování nedostávám takže snad je uvidím aspoň pod stromečkem :D Annie D

    OdpovědětVymazat