The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Eragon

úterý 19. června 2012

(RC) Review: Eragon

Autor: Christopher Paolini
Překladatelka: Staníčková Olga
Série: Odkaz dračích jezdců
Díl: 1.
Počet stran: 488
Nakladatelství: Fragment

Anotace
Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.

I přestože já přes draky a podobně moc nejsem, podle recenzí a nadšených ohlasů jsem se přeci jen rozhodla knížku přečíst a vůbec nelituju, spíš si pořád vyčítám, že jsem se k ní nedostala už dávno...

Jak jsem se ke knížce vlastně dostala?
Inu, hlavně mě k tomu nevědomky dohnal samotný Paolini, když měl v Praze autogramiádu. Tak moc jsem tam chtěla, ale bylo mi blbé tam jít jen tak a nic o tom nevědět, takže z části na tom má zásluhu i spisovatel, za což jsem vděčná. Pak více jak polovina podlehla koulu Dračích jezdců a nátlaku nešlo odolat! =D

Většinou se mi moc nelíbí vymyšlené světy, kde se musím neustále soustředit na jména a místa a bůhví co ještě, jedinými výjimkami jsou Narnie a Alagaësie z Eragona. Díky úžasné mapce naprosto dokonalá země, kterou by si v hlavě dokázal vymyslet jen málokdo. Naprosto mě ohromila autorova představivost, protože jediná známá stvoření, která mi byla alespoň názvem povědomá, byli draci - ostatnís i Paolini vymyslel (upřímně já bych na ra'zaky, Stíny nebo urgaly ani nevzpomněla). Za to jsem ráda, opravdu je to něco jiného než upíří, vlkodlaci a nějaká ohraná romantika, palec nahoru.

Hlavní hrdina?
Perfektní. Tedy ne, že by byl bez chyby, myslím spíš perfektně vytvořený. Odvaha mu nechybí, ale má také pořádnou dávku strachu a citu. Nehraje si na hrdinu, mučedníka nebo něco podobného, je sám sebou a všechno dělá ve prospěch nevinných lidí. Líbí se mi, že i na svůj věk se nechová jako nějaký poblázněný puberťák, který se otáčí za každou sukní. Já být Eragonem, pravděpodobně bych celé měsíce jen v Bromově společnosti nevydržela! =D
Jedna věc, která mi trochu vadila při čtení, byla jeho dokonalost a rozsáhlost jeho schopností. Jeden den ubohým chudým farmářským chlapcem, dalším dnem Dračím jezdcem, ten další Jezdcem a čarodějem... nevím proč, ale přijde mi to docela přehnané. Ještě když ho Brom vychvaluje, že to umí málokdo. Trochu mi připomíná dokonalou postavu s tragickým osudem a přesto výjimečným posláním a nejskvělejší budoucností...

O postavě Eragona jsem se vyjádřila až až, ráda bych řekla svůj názor i na způsob psaní. Minulý čas - jedině dobře, upřednostňuji ho více než přítomný, i když je občas i trochu na škodu. Christopher Paolini si mě získal nejen svou představivostí a spletitostí děje, ale i svou nepředvídatelností. Paolini neni jako Stephanie Meyerová, kde u Stmívání vím, že Edward z Belly nakonec stejně udělá upírku, ať už se jim do cesty postaví cokoli, tak najisto všichni 'hodní' přežijí a vytěží z toho co nejvíc. =D
U čtení Eragona jsem vůbec neměla tušení, jestli umře tenhle nebo ne, jestli se tamta uzdraví, jestli nakonec zabijí tamtoho apod. Musím se přiznat, že jsem si v téhle kategorii oblíbila jen dva autory - Paoliniho a Darrena Shana, což ji činí (alespoň pro mě) více významnou.

Jako vždy nechybí ani názor na obálku...
Co dodat? Naprosto mě uchvátila svou jednoduchostí. Vypadá neobyčejně a zároveň poměrně 'letitě', takže má člověk pocit, že drží v rukou něco cenného (alespoň mi to tak přišlo). Jak jsem již zmínila výše, mapka je taktéž skvělá a za co musím ještě pochválit, je její pevnost. Kdyby to nebyl opravdu tvrdý hardback, jistě by už byla celá nafouklá z jedné nehody, kdy mi spadla do umyvadla pod kohoutek, ale přežila! 0=D
Co jsem viděla, u dalších dílů je obálka založena na stejném způsobu jako Eragon, trochu mě zaráží jiní draci, ale nechám se (mile) překvapit.


Na závěr bych chtěla všem neználkům Alagaëzie a celého Eragonova světa říci, že opravdu o hodně přicházíte, protože čtení Odkazu dračích jezdců je opravdu velký zážitek, který doporučuji všem věkovým kategoriím, které hledají příjemné rozptýlení. Knížka si nezaslouží opravdu nic jiného než 5 hvězdiček, u takovýchto případů lituji, že jich nemohu dát víc...

Převelice děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Hodnocení obálky:
Celkové hodnocení:

Zdroje:
obálka - Fragment
obrázky - Deviantart

2 komentáře:

  1. Pamatuju si jak jsem se do téhle knihy před dávnou dobou pustila. Draci patří mezi má oblíbená stvoření, takže jsem po přečtení byla nadšená. Určitě se vrhnu na re-readinh, jelikož poslední dvě knihy jsem vůbec nečetla.

    OdpovědětVymazat
  2. Tiež sa ku mne dostala náhodou, dokonca omylom. Dostala som ju od krstných rodičov. Oni si myslia, že keď mám rada literatúru automaticky inklinujem k YAF. Čo nie je pravda. Nechcela som byť ale nevďačná, preto som knihu otvorila a to bola chyba. Veľká chyba. Štylistické prevedenie bolo natoľko katastrofálne, že som sa neprehrýzla cez prvú stranu. Viem, že ten chlapec mal tuším 15 rokov, keď to písal, ale ani to jeho rodičov neospravedlňuje, že ju vypustili do sveta.

    OdpovědětVymazat